تبلیغات
.: Cars-All makes. All models:. - رده بندی كیفی خودروهای داخلی (16/11/1391)
 
 
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما را در بهتر شدن كیفیت مطالب یاری کنید.
 
 

رده بندی کیفی خودروهای داخلی

ارزیابی کیفی خودروها در مهر ماه بین 19 خودروی تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد.در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

نیسان تیانا همچنان ماههاست که در صدر جدول کیفی ترین خودروی کشور جای گرفته و قصد ترک کردن موضع را هم ندارد. در این ماه مشکلات تزئینات تیانا برطرف شده اما نمرات منفی آن در بخش رنگ افزایش داشته است.
در غیاب نیسان ماکسیما که دیگر تولید آن متوقف شده، مزدا 3 جدید رتبه دوم را در اختیار گرفته است اما تعداد محدود تولید آن که تنها 22 دستگاه بود، یکی از دلایل کمبود و گرانی آن در بازار می باشد.

سوزوکی گراند ویتارا هم با غیبت ماکسیما با یک پله صعود مواجه شده اما نمرات نفی آن نیز اندکی کاهش را نشان می دهند.
مگان فرانسوی که ممکن است دی ماه همراه با تندر ها به سرنوشت 206 دچار شوند و تولیدشان متوقف شود به رتبه چهارم رسیده و نمره منفی آن اندکی کاهش یافته است.
تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو هر دو افزایش کیفیت را نشان می دهند. کیفیت رنگ، سیستم پیشرانه و تزئینات نمونه ایران خودرویی تندر بهتر از رقیب آن است اما کیفیت بدنه، صداهای غیر عادی و تجهیزات الکتریکی تندر پارس خودرو بهتر از آب درآمده است.
آوانته هم که آخرین نفسها را می کشد با 72 دستگاه تولید شده در مکان هفتم جدول و با افزایش اندک کیفیت جای می گیرد.
مکان بعدی در اختیار لیفان 620  با موتور جدید 1800 قرار دارد. و  ام وی ام 530 در پی آن است. این خودروی چینی با اندکی کاهش کیفیت، همچنان با اختلافی فاحش نسبت به آوانته در جایگاه بعدی قرار گرفته است. پژو پارس خراسان هم کیفیتی در حد همین چینی ها داردو البته دیگر پایینتر از آنها قرار می گیرد!
سمند خودروی ملی هم با افت در کیفیت جای خود را به پژو 405 خراسان داده است.
اما جایگاه دوازدهم به MVM X33 تعلق گرفته و اندکی بهبود کیفیت را نشان می دهد و دیگر رکورد دار موارد منفی نیست. رتبه ام وی ام نسبت به چند ماه گذشته چهار پله صعود را نشان می دهد که البته قسمت اعظم این خوشبختی، حذف رقبا از بازار و خط تولید بوده است.
خوشبختانه تیبا بعنوان یکی از ارزان ترین خودروها (اگر 17 میلیون را ارزان بدانیم!) بهبود خوبی نسبت به ماههای پیش داشته است اما هنوز جای زیادی هم برای بهبود وجود دارد. اگر سایپا فکری به حال تزئینات، تجهیزات و مشکلات بدنه بکند، می تواند تا جایگاه یازدهم جدول نیز بالا بیاید!
در مورد سایر خودروها و ته جدولی ها هم حرف زیادی برای گفتن باقی نمی ماند. رکورد داران مشکلات را با رنگ زرد در جدول مشخص کرده ایم. به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

 

ارزیابی کیفی خودروهای داخلی - آبان ماه 1391

ارزیابی کیفی خودروهای داخلی – آبان ماه 1391

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

 
 
 
 
این صفحه را به اشتراک بگذارید
ابزار وبلاگایران وبمسترتولزابزار به اشتراک گذاری مطالب
تمام حقوق این وب سایت و مطالب آن متعلق به آریامهر گرگندی میباشد